Polder Dirksland te Dirksland
![Polder Dirksland te Dirksland](/sites/www.molens.nl/files/styles/photo_480x360_x2/public/beeld/molens/MDBnl01445608.85_20zh_20foto_20coll.j._20dekker.jpg?h=48b2674e&itok=aVICOxKT)
Dirksland, Zuid-Holland
Poldermolen van de Polder Dirksland.
Ligging: a/d Molenkreek/ Boezemweg (loopt niet helemaal door tot de molenromp)
De polder Dirksland is de oudste polder van Overflakkee.
Toen de polder bedijkt werd, werd er geloosd op de hanen en de spuikolk, dit was geen succes, daar beide steeds verzandden. Op aandringen van de dijkgraaf, Cornelis van Nieuwenhoven, werd besloten op 22 november 1730 een poldermolen te bouwen. ook de sluizen, de watergangen en de dijken werden onderhanden genomen. In de havendijk maakte men een tweede uitwateringssluis om het uitgemalen water sneller op de haven te kunnen lozen.
's Gravenhaegse courant, 25 december 1730
De Heeren Dykgraef en Gezworens, nevens den Gecommitteerde Ingelande van de Polder DIRKSLAND, geleegen in den Eylande Overflacquee, zullen op Maandag den 15 January 1731, des namiddags ten 2 uren, in de Herberg Sommelsdyk op 'r Steyger te Rotterdam, Besteeden, het maken en zetten van een nieuwe Steene WATER-MOLEN in gemelde Polder, met de Leverantie van het Hout; Alsmede twee Wachten en eenige Steene Heulen; mitsgaders de Leverantie van 't nodige Yzerwerk; breeder volgens de Bestekken te zien in de voorsz. Herberg Sommelsdyk, als mede by den Schout Keyzer tot Maesland, Kornelis de Man tot Saerlois, en ter Secretarye van Dirksland voornt.
Rotterdamsch nieuwsblad, 4 december 1886,
Ook een jubileum! Men schrijft ons uit Dirksland: Op den 6den December hoopt Jan Zoon den dag te herdenken, waarop hij 50 jaar geleden tot watermolenaar alhier benoemd werd. Nadat zijn vader door een noodlottig toeval door den molen getroffen werd waaraan hij op 1 December 1836 overleed, werd Jan, hoewel slechts 17 jaar, in zijn plaats benoemd en heeft hij tot op heden die betrekking met ijver en trouwe plichtsbetrachting vervuld.
Het polderbestuur zal dien dag zeker niet onopgemerkt laten voorbijgaan.
In 1915 is er een dieselgemaal geplaatst in de molen, terwijl de molen gedeeltelijk werd afgebroken.
In 1942 werd de dieselmotor (80 PK) vervangen door een elektromotor
Sinds 1994 is de romp verkocht aan een particulier en in gebruik als woonhuis.
Volgens sommige bronnen zou hij model hebben gestaan voor de molens van de Nederwaard in Kinderdijk.
Nederland zonder molens is ondenkbaar. Maar om deze monumentale iconen te laten draaien en malen is geld en aandacht nodig.